tirsdag den 17. februar 2015

Facebook i undervisningen


 Jeg har igennem de seneste par år brugt en lukket facebookgruppe som et kommunikationsredskab med eleverne: heri skrev vi undervisere vigtige beskeder som f.eks. husk....., ændring af....., eksamensplaner osv.
Endvidere blev gruppen brugt som et sted, hvor eleverne uploadede resultater af gruppearbejde, sendte individuelle afleveringer til underviseren samt som et sted, hvor der kunne stilles spørgsmål til alt med relation til skolegangen (det var så alles opgave at hjælpe med at besvare - altså ikke kun undervisernes).
Gruppen blev også brugt af både elever og undervisere til at uploade undervisningsrelaterede fotos.

Jeg synes, at den måde at bruge facebook på har fungeret godt. Alle eleverne bruger i forvejen facebook, så det er nemt at betjene for dem. Det er stort set det sidste, de tjekker inden de lægger sig til at sove, og det første de ser på, når de vågner. Dvs det er et nemt medie at dele budskaber, bedskeder, reminders osv på.
Jeg synes også, at det fungerer fint som vidensdeling ved gruppearbejde. Og jeg har oplevelsen af, at når resultatet af gruppearbejdet bliver "offentligtgjort" for medstuderende i gruppen, gør eleverne sig ekstra umage med besvarelserne.
Endvidere synes jeg, at det er dejligt at opleve, at eleverne også tager ansvar for at hjælpe hinanden ved tvivlsspørgsmål.

Forinden der oprettes en sådan facebookgruppe er det vigtigt at gøre det meget præcist for eleverne, hvad formålet er. Og endnu vigtigere at tale om kommunikation både generelt og på de sociale medier.

Jeg har idag via Hannes link til facebook/help fundet ud af, at der er en kæmpe hjælp at få ved tvivlsspørgsmål i navigationen på facebook. Jeg tænker tilbage på første gang, jeg i undervisningen skulle oprette en lukket facebookgruppe....det endte selvfølgelig med, at jeg måtte have en elev til at hjælpe mig :-) Havde jeg kendt til help-siden kunne jeg måske have klaret det selv.

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en spændende måde at bruge facebook på, det må jeg da prøve når jeg får et hold hvor alle er på facebook.
    Jeg havde ikke tænk over at facebook kunne bruge på den måde ;-)

    SvarSlet
  2. ja, facebook kan være ganske godt at bruge og det fedt at aktivere eleverne på en ny måde - fx ved at de hjælper hinanden

    SvarSlet