fredag den 27. februar 2015

Wiki

Jeg har i dag prøvet noget helt nyt i min undervisning: jeg har arbejdet med wiki.

Dagens undervisningsemne var Ergonomi og børn.
Jeg havde dagen før oprettet en fællesbruger for holdet og lavet en projetcs oprettelse, der svarede til de 6 grupper/teams, der skulle arbejdes i idag.
Eleverne fik en intro til wikispace samt en begrundelse for at arbejde med det (vidensdeling og bevaringen heraf, øvelse i feedback) og fik derefter lov til at melde sig ind på den arbejdsform (skrive indlæg, lave powerpoint, lave tegneserie eller lave et sang og musikstykke), som de havde lyst at arbejde med.
Alle gik til opgaven "iført JA-hat og gejst". Og der kom superfine opgavebesvarelser og oplevelser ud af det (vi havde dog et lille problem med at få uploaded tegneserielinket (ToonDoo) i wiki).
Da wikiprojetcet var færdigt, skulle hver enkelt gruppe give de andre grupper skriftligt feedback ved at bruge kommentarfeltet under gruppernes respektive indlæg.

Feedback fra klassen til mig på arbejdet med wiki var meget positivt:
"en rigtig god måde at arbejde på"
" fedt, bliver det så stående her, så jeg kan bruge det til eksamen?"
" rigtig godt. Her står det meget bedre end i mine egne noter"

Min egen oplevelse var også positiv. Jeg blev dog lidt presset på tiden til sidst og ved til næste gang, at jeg skal bruge lidt længere tid til feedback - både den mundtlige og skriftlige. Og jeg skal have bedre styr på, hvad der kan uploaded og hvad der ikke kan i en wiki.
Men helt klart: en god dag, som skal gentages!

2 kommentarer:

  1. Hej Det projekt glæder jeg mig til at høre meget mere om, når vi mødes igen i Haderslev. Det kunne jo være at jeg kunne blive positiv overrasket og kunne bruge noget af det ;-)

    SvarSlet
  2. Hej Vibse. Super fedt at det gik så godt. Jeg var slet ikke klar over at det kunne bruges til sådan noget. Det vil jeg meget gerne høre mere om. :) Ann

    SvarSlet