søndag den 15. marts 2015

At evaluere ved hjælp af digitale teknologier

Jeg har tidligere gjort stor brug af formative evalueringer i min undervisning vha spil, lege, aktiviteter, stafetter, gruppeøvelser osv osv.
Men kun ganske sjældent har jeg brugt digitale teknologier til hjælp dertil......ganske simpelt pga min uvidenhed og usikkerhed indenfor området. Jeg har enkelte gange lavet "Jeopardy" og "Hvem vil være millionær" og brugt QR-koder som evaluering i et emneforløb - med succes. Eleverne synes rigtig godt om det, og metoderne giver både eleverne og mig et indblik i, hvor de er i forhold til undervisningsmålene.

Efter opstart på dette modul har jeg stiftet bekendtskab med Kahoot og Socrative, som jeg allerede har prøvet flere gange i klassen. Eleverne er vilde med det. Det er nyt. Og det fungerer fint som et evalueringsredskab.

Til hver undervisningsdag arbejder jeg også med logbogsark - med beskrevne læringsmål - som et evalueringsredskab (se tidligere indlæg).
Jeg oplever, at det medfører motivation, interesse og engagement hos eleverne, når de ved, hvad de skal lære og hvorfor og hvordan de skal lære det.....OG at de, når undervisningsdagen er færdig, skal reflektere og evaluere på egen læring med egne ord på skrift samt mundtligt overfor f.eks. sidemakker eller hele klassen.
Efter at have læst Christinas indlæg, kan jeg dog se en ulempe i at have logbog på papirform (f.eks. fylder de i tasken eller de kan blive væk). Det vil klart være en fordel at lave, have og arbejde med logbog og læringsmål digitalt, f.eks vha Meebook, som Christina beskriver om i sit indlæg. Kan være, at det skal være et kommende projekt for mig..........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar